bismillah & salam
Blog ni memaparkan kisah-kisah dalaman kami sekeluarga, just untuk rujukan kami bila terkenang-kenang saat manis sebelumnya; sebab itu ia dijadikan LIMITED EDITION, hanya untuk pembaca dalam kalangan ahli keluarga dan sahabat handai sahaja.

Sunday, July 28, 2013

Ramadan 1434H

AlhamduliLlah...tik..tok...tik...tok...dah 19 Ramadan kita berpuasa. Syukur kerana dipanjangkan usianya ke hari ini untuk terus beribadat kepada-Nya. Ramadan tahun ni papa rasa meriah sedikit berbanding tahun lepas kerana telah ada teman untuk berbuka dan bersahur. Ini kerana girl fren papa tidak lagi dalam pantang, setelah kelahiran Diya' setahun yang lalu. Now Diya' dah berusia setahun, dan dah boleh berjalan pun my baby boy. Kalau tahun lepas, minggu pertama puasa adalah minggu yang mencabar bagi papa kerana bukan sahaja Diya' baru lahir, malah Diya' juga ulang-aling masuk hospital kerana sebab biasa bagi new born baby...jaundice...dah la nak-nak hari kena pergi klinik untuk check bacaan kuningnya. So menu berbuka puasa yang biasa ialah kuih-muih tunjuk di bazaar Ramadan. Kali ni, my girl fren masak so selamatlah daripada terkena menu yang dah dimasak beberapa hari yang lalu oleh sesetengah peniaga...

Dalam bulan Ramadan, perkara yang patut difikirkan bukan hanya pengisian untuk perut, yang ni la yang biasa difikirkan, even dalam intro post kali ini he3...yang penting ialah perlumbaan kita untuk menggandakan amalan. Jika sebelum ini kita jarang melakukan ibadat yang sunat, maka di bulan ini kita perbanyak dan konsistenkan ke selepas Ramadan. Misalnya membaca al-Quran, sunat malam, sunat dhuha, berkata yang baik-baik saja dan banyakkan zikruLlah. Semoga pengisian ini dapat kita amalkan dalam kehidupan kita. Nak tahu apa bezanya kita dengan orang lain di sisi Allah, ialah bila kita kata kita kota dan buat dengan seikhlas mungkin kerana-nya. WaLlahu a'llam.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin