bismillah & salam
Blog ni memaparkan kisah-kisah dalaman kami sekeluarga, just untuk rujukan kami bila terkenang-kenang saat manis sebelumnya; sebab itu ia dijadikan LIMITED EDITION, hanya untuk pembaca dalam kalangan ahli keluarga dan sahabat handai sahaja.

Thursday, November 15, 2007

Mia serius kira duit...


Damia..damia..begitu tekun dan serius sekali mengira duit-muitnyer, setelah beraya lebih drp sebulan dan puasa tidak bersehari hehe...itulah pendapatannya hasil membiarkan all people gomol dan cium, sambil menahan segala masam, masin, hapak, hanyir, pahit dan maung orang-orang yang cuba menggomolinyer...semua itu tidak difikirkan oleh orang yang mencium, tapi itulah sebenarnya yang ditanggung oleh orang yang dicium..mencium itu mudah dan indah sebab ingin menikmati bau wangi atau enak orang yang dicium, tapi adakah orang yang mencium sedar akan orang yang diciumnyer itu sama ada bersedia atau tidak menerima kemasam dan kemaungan drp orang yang menciumnyer, ermm fikir-fikirkan bersama hehehe...isu ini sebenarnya adalah termasuk dalam konteks penderaan kanak-kanak juga walaupun duduk di bucu kertas pendakwaan sahaja, dera tetap dera...tapi biasalah, big people always on top, defeating small and tiny one...actually, bukan nak berfalsafah pasal gomol budak ni hehe...nak citer seronok dan beruntungnya budak-2 sekarang..kecik-kecik sudah pegang duit banyok..tengok mia tu, sedang kira duit rayanya yg berjumlah RM330/-..banyak giler, masa den dulu..paling banyak rasanya belas-belas ringgit jer...paling banyak org bagi RM1..leni paling banyak org bagi RM50, RM10 or RM5 paling kurang...RM1 tak pandangan huhuhu...dulu 10/20 sen pun ada orang bagi sebagai duit raya, cth kat kg den dulu kedai banon, bagi 20 sen sorang huhuhu...tapi budak-2 beratur pergi dapatkan duit raya...sebab duit! the value that attract people...dunia cepatnyer berubah serase den...nilai duit semakin naik dan banyak, inilah punca inflasi sebenornyer...so, petang semalam lepas hadiri jamuan raya rumah kak nik, three of us towards Tabung Haji to bank in mia's money...wow mia! all in all she accumulate around thousand plus already, plus she gained during her new born and little bit from monthly saving...dulu den masa sek.men. baru belajar buat buku bank, itu pun sebab dapat biasiswa kecil persekutuan (RM25 sebulan), kalau dok...sampai kisas kut baru buat buku bank...masa sek. men. rasanyer dok sampai lagi duit dalam bank seribu lebih...inilah rezeki anak-anak sekarang...untung! dan memang beruntung! semoga tahu dek untung la bila besor nanti...amin.

2 comments:

Kaklong Syikin said...

salam,

hehe..itu untungnya jadi anak sulung, dapat perhatian lebih. nanti anak kedua n seterusnya, kureng sikit dpt perhatian cam yg pertama.

bulat mata Damia tu...

Tinta Pendeta said...

memang best kan, itu la yg tak leh dijual beli tuh...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin